Semesterblogg 2008

Semesterresa 2008

I år blir det fjällen, här hemma i Sverige. Mål: Stekenjokk, en bit
från Saxnäs vid marsfjället. Resan börjar onsdagen den 11 juni. Bloggen
kommer uppdateras minst en gång per dag.

Åkerström

Nä, nu stannar vi...Posted by Alexander Johansson Wed, June 18, 2008 22:54:33
Ja, så var vi då framme i Åkerström. Vi har packat ur det mesta ur bilen vid det här laget, och vi kan alla tre pusta ut.
Vi kom hem en dag före beräknad tid, men vi är nöjda ändå.
Stekenjokk var lika vackert som vanligt, låt vara att det var mindre snö än förra gången. Det vägdes upp av att det fanns mer snö än vanligt på Marsfjället, som tronade så lysande vitt över Kultsjön och Fatmomakke.
Vi fick träffa Eva och Åke igen - vilket var supertrevligt! - och jag fick se bygden där mormor kommer från så ordentligt vägarna tillät.

Jag fick kort på lappsparv och ljungpipare, fick se fjällviol för första gången och jag fick ju mina orkidéer till sist, låt vara att det var på Kinnekulle.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det varit en bra resa, och en jättekul 30-årspresent!

Nu ska jag bara skriva till riksdagen och begära att de låter kalhugga hela fjällvärlden så att träden inte längre skymmer utsikten...

Det kommer att komma upp nya fotogallerier på hemsidan, men innan jag börjar med detta ska jag fira midsommar med mormor och morfar och släktingar som kommer och besöker dem.

Det var allt för den här bloggen. Jag stänger den nu, men den kommer att ligga kvar för den som vill läsa den igen.
Jag vill passa på att önska alla en trevlig midsommar!

• Comments(0)//blog2008.j-web.se/#post26

Dingtuna

Nä, nu stannar vi...Posted by Alexander Johansson Tue, June 17, 2008 22:33:29

Ikväll landade vi utanför Dingtuna – ja, det heter så, det är inte en felstavning. Vi sover hos en bekant till mormor, så ikväll slapp vi campinghysterin.

Imorgon far vi vidare, och vi får se om det blir sista dagen på resan. Det finns en möjlighet att vi tar oss de sista milen hem, eller så blir vi kvar i Mariestad eller nånstans i närheten där.

Vi får se hur det blir. Nu ska jag sova.

• Comments(0)//blog2008.j-web.se/#post23

Hudiksvall

Nä, nu stannar vi...Posted by Alexander Johansson Mon, June 16, 2008 21:25:02
Kvällens stopp blev i Hudiksvall. Efter en mycket god middag hos Eva och Åke (släktingar) åkte vi till campingen. 240 kr kostade det här för en natt. Det hade vi fått tre nätter för i Fatmomakke, men vad gör man...

Inte så många kort tagna idag, men med tanke på hur många det blivit hittills klagar jag inte. Eftersom vi nu befinner oss på östkusten kan vi definitivt avskriva möjligheten att få se nån ren, så denna resas renstatus blir "Antal renar: 0". Men vi har ju sett en kråka så vi ska väl inte klaga.

• Comments(0)//blog2008.j-web.se/#post21

Indal

Nä, nu stannar vi...Posted by Alexander Johansson Mon, June 16, 2008 13:37:18
Nu är vi ju på väg igen men vi tillbringade natten utanför Indal, på en camping vid Indalsälven. Det var fantastisk utsikt och en underbar solnedgång, som jag naturligtvis tog en massa kort på.
Igår kväll passade jag på att duscha. Det var härligt, jag hade inte duschat på ett par dagar. En krona kostade det, men i mitt fall kostade det tre kronor, eftersom jag ville stå där länge.

Idag åker vi först mot Hassela, och vi ska väl bort till Hudiksvall så småningom. Vi får se om vi stannar där eller någon annanstans. Nu har vi i alla fall precis fikat intill en gammal hederlig blomsteräng. Det var lite varmt i solen, men bilen gav skugga så vi satt rätt skönt och njöt av fågelsång och sommardofter. Dessutom åker vi längs en väg som inte har så mycket trafik, så man känner verkligen naturens dofter, utan inblandning av avgaser.

• Comments(0)//blog2008.j-web.se/#post18

Nu blev det mycket på en gång

Nä, nu stannar vi...Posted by Alexander Johansson Sat, June 14, 2008 23:27:04
Skulle uppdaterat igår kväll, men trots Telias fina täckningskartor var täckningen totalt obefintlig från klockan tolv igår till strax efter ett idag. Och idag har det varit för mycket att uppleva för att jag skulle hinna skriva nåt.

En full uppdatering kommer imorgon förmiddag. Det har varit fantastiskt, och jag hoppas att jag ska kunna förmedla detta då.

• Comments(0)//blog2008.j-web.se/#post13

Åsarna Ski Center

Nä, nu stannar vi...Posted by Alexander Johansson Thu, June 12, 2008 21:34:41
En intressant anläggning. Campingen är något mindre än en fotbollsplan. Det finns 18 platser, utplacerade på en grusplan som är någorlunda platt. intill finns stugor och en stor restaurang, där vi köpte pizza nu ikväll.
Det är första gången jag ätit en pizza med köttfärssås i, men den var god ändå. Kocken var måttligt förtjust i att vi kom in en kvart innan stängningsdags och beställde mat, men är det öppet så är det.
Pizzasalladen, nja, den var inte riktigt bra. Jag undrar om han missade med vinägern, eller om han bara höll fram flaskan mot salladen utan att öppna den... Så ska ni käka pizzasallad på Åsarna Ski Center någon gång - ta med egen vinäger.

Oerhört fräscha duschar här. Gratis att duscha är det också. Det är rätt ovanligt idag.

• Comments(0)//blog2008.j-web.se/#post11

Rast

Nä, nu stannar vi...Posted by Alexander Johansson Thu, June 12, 2008 13:24:47
Kafferast strax före Mora. Nå, ett par mil före i alla fall.
På väg hit har vi sett en räv, och hör och häpna, den hade inte skabb! Tyvärr inga foton, eftersom vi körde rätt fort och kunde inte backa pga trafik. Men den stod så fint alldeles vid vägen.
Ängsullen är i full blom - på vissa ställen är det alldeles vitt vart man än tittar.
Det är lite bergigare nu. på väg till rastplatsen var det åtminstone fyra mil uppförsbacke. Vägen är för övrigt röd. Jag antar att de använt fältspat till asfaltering här uppe. Det blir lite julkänsla över det hela, röd väg och grönt runt omkring.
Snöstolparna här uppe, för de av er som inte vet detta, är blå, inte orangea som vi har hemma. Faktiskt en rätt snygg blå färg också. Ska försöka få ett kort så ni får se, men det är lite lurigt att ta kort i sidled i 90 km/h.

Åh, vi såg en älg igår, det glömde jag skriva! Ja, jag missade den naturligtvis, men de andra såg den. Den stod invid vägen och kalasade på en björk, som säkert inte hämtar sig från den pärsen förrän nästa år...

Här uppe finns fortfarande alla sommarblommor. Syrenerna har precis börjat blomma. Det är annat än hemma, det...

• Comments(0)//blog2008.j-web.se/#post7

Stöllet

Nä, nu stannar vi...Posted by Alexander Johansson Wed, June 11, 2008 22:57:22
Vi stannade för kvällen i Stöllet, vid Klarälven. Campingen ligger precis vid älven, och det är jätte lugnt och fint här, även om det är lite knott ute.
Vägen mellan Grums och Stöllet var som ett enda stort vägarbete. Nog för att det är trevligt att Vägverket äntligen gör någonting åt vägarna, men ska det vara tvunget att göra det nu? Det var som att åka på en tvättbräda - allting skakade, och man är fortfarande skakig.

Nu ska vi i alla fall sova här och sedan bär det av igen tidigt imorgon.