Semesterblogg 2008

ÅkerströmNä, nu stannar vi...

Posted by Alexander Johansson Wed, June 18, 2008 22:54:33

Ja, så var vi då framme i Åkerström. Vi har packat ur det mesta ur bilen vid det här laget, och vi kan alla tre pusta ut.
Vi kom hem en dag före beräknad tid, men vi är nöjda ändå.
Stekenjokk var lika vackert som vanligt, låt vara att det var mindre snö än förra gången. Det vägdes upp av att det fanns mer snö än vanligt på Marsfjället, som tronade så lysande vitt över Kultsjön och Fatmomakke.
Vi fick träffa Eva och Åke igen - vilket var supertrevligt! - och jag fick se bygden där mormor kommer från så ordentligt vägarna tillät.

Jag fick kort på lappsparv och ljungpipare, fick se fjällviol för första gången och jag fick ju mina orkidéer till sist, låt vara att det var på Kinnekulle.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det varit en bra resa, och en jättekul 30-årspresent!

Nu ska jag bara skriva till riksdagen och begära att de låter kalhugga hela fjällvärlden så att träden inte längre skymmer utsikten...

Det kommer att komma upp nya fotogallerier på hemsidan, men innan jag börjar med detta ska jag fira midsommar med mormor och morfar och släktingar som kommer och besöker dem.

Det var allt för den här bloggen. Jag stänger den nu, men den kommer att ligga kvar för den som vill läsa den igen.
Jag vill passa på att önska alla en trevlig midsommar!

KinnekulleIntressant

Posted by Alexander Johansson Wed, June 18, 2008 18:14:45

Nu har vi gjort vårt stopp på Kinnekulle. Orkidéer fanns det gott om - ja, inte Guckusko naturligtvis, eftersom vi var för sena för den. Fjorton dagar tidigare så hade vi nog kunnat få se dem också, men nu kom vi när vi kom. Vi stannade även till vid Husaby innan vi påbörjade sista etappen av vår fjällresa: de sista milen hem.

OnsdagPå väg

Posted by Alexander Johansson Wed, June 18, 2008 11:30:16

Efter tidig väckning - ja, jag säger tidig fast jag blev väckt halv åtta, för jag har semester nu, och då är halv åtta tidigt - blev det snabb frukost och sen pratade vi lite med vår värd för natten innan vi åkte iväg.
Eftersom vi åker på stora vägar idag är det inte så mycket att se, men vi kommer snabbt fram.
Just nu regnar det lite, vi får väl se hur länge vi får åka innan vi åkt förbi den här skuren. Vi passerade i alla fall Örebro för en stund sedan och är strax halvvägs till Mariestad.

DingtunaNä, nu stannar vi...

Posted by Alexander Johansson Tue, June 17, 2008 22:33:29

Ikväll landade vi utanför Dingtuna – ja, det heter så, det är inte en felstavning. Vi sover hos en bekant till mormor, så ikväll slapp vi campinghysterin.

Imorgon far vi vidare, och vi får se om det blir sista dagen på resan. Det finns en möjlighet att vi tar oss de sista milen hem, eller så blir vi kvar i Mariestad eller nånstans i närheten där.

Vi får se hur det blir. Nu ska jag sova.

TisdagPå väg

Posted by Alexander Johansson Tue, June 17, 2008 12:36:29

Idag blev det till att vakna tidigt. Vi åt en snabb frukost vid sjutiden och sen kom Eva och Åke och fikade innan vi skulle ge oss iväg.
Vi satt ute och hade sällskap av en ekorre, som hoppade från tall till tall på jakt efter kottar, som den sedan satt och gnagde på. Den var ganska orädd, och jag har en del kort på den, naturligtvis.
Vid halv elva-elva lämnade vi Hudiksvall och for söderut mot Gävle. Jag har fått bestämma vilken väg vi ska ta hem, så jag har valt att åka över Tärnsjö.

Vi ska också stanna på Kinnekulle innan vi åker sista biten hem, för att förhoppningsvis få se några fler orkidéer. Vi får se hur det blir - vi är något sena för Guckusko, men jag koppas att vi har tur och det finns några kvar.
Jag tror faktiskt inte jag har varit där på 20 år! Jag satt och funderade förut och jag tror inte jag har varit på Kinnekulle sedan skolresan i fjärde eller femte klass. Det är ju inte klokt, egentligen. Kinnekulle som ligger så nära... Jag har varit oftare i Dalarna, vilket ju är betydligt längre bort.

Vi tar det lite som det kommer idag, vi har inget speciellt mål utan kör till vi tröttnar och hoppas vi hittar en camping ganska snart efter det.

HudiksvallNä, nu stannar vi...

Posted by Alexander Johansson Mon, June 16, 2008 21:25:02

Kvällens stopp blev i Hudiksvall. Efter en mycket god middag hos Eva och Åke (släktingar) åkte vi till campingen. 240 kr kostade det här för en natt. Det hade vi fått tre nätter för i Fatmomakke, men vad gör man...

Inte så många kort tagna idag, men med tanke på hur många det blivit hittills klagar jag inte. Eftersom vi nu befinner oss på östkusten kan vi definitivt avskriva möjligheten att få se nån ren, så denna resas renstatus blir "Antal renar: 0". Men vi har ju sett en kråka så vi ska väl inte klaga.

Glömde en sakJag noterar

Posted by Alexander Johansson Mon, June 16, 2008 21:03:02

Jag glömde naturligtvis nämna att det i fjällen var midnattssol. Som tur var hade vi bra rullgardiner, annars hade vi inte fått sova alls.

intresseklubben noterar:Intressant

Posted by Alexander Johansson Mon, June 16, 2008 13:39:17

Jag har nu tagit fler än 1000 kort på resan. 1095 för att vara exakt. Jag är säker på att intresseklubben viftar frenetiskt med flaggorna och planerar minnesstenen.